78. Smak porto w Oporto.

Nasza wizyta w ślicznym Porto (Oporto) była krótka, ale bardzo owocna i winna:)) Mieliśmy to szczęście, że w mieście gościli nas i po nim oprowadzali nasi znajomi, co pozwoliło nam zobaczyć te najbardziej znane miejsca, ale też te mniej turystyczne, ulubione  dla mieszkańców. W tym miejscu chcę podziękować Agnieszce i Pedro za gościnę:-) Porto jest jednym z największych i najważniejszych portugalskich miast. Położone nad rzeką Duero (Duoro). Jego najstarsza część pochodzi z czasów średniowiecznych, a cała starówka została wpisana na światową listę zabytków Unesco. Przed przylotem do Porto, znałam to miasto opowiadań o winie porto, o klubie FC Porto i chłodniejszym niż hiszpański klimacie. Lecieliśmy do Porto ubrani w lekkie letnie ciuszki, a po przylocie okazało się, że pada deszcz i jest zimno. Wychodząc z samolotu słyszałam śmiech pewnych turystek z Hiszpanii, które pytały: „zaraz zaraz, nie leciałyśmy do Porto? Wygląda na to, że wylądowałyśmy w Polsce!!” 🙂 Jak widać Polska jest już znana ze swojej deszczowej i chłodnej pogody. Następnego dnia rozpogodziło się i zwiedzaliśmy ciekawe centrum miasta. Stara część miasta jest niesamowita, specjalnego uroku dodają jej zabytkowe kamienice, niektóre odnowione, niektóre trochę zapuszczone, sklepy i warsztaty, kafejki, restauracje i studenckie puby. Niektóre domy były ozdobione portugalskimi flagami. Poza starówką warto obejrzeć nowoczesną budowlę Casa da Musica, ma ciekawą formę architektoniczną. Miasto znane jest też ze swoich imponujących sześciu mostów na rzece Duero. Spacerując po mieście odwiedziliśmy też tradycyjne targowisko i dworzec kolejowy, którego budynek jest pięknie ozdobiony malowidłami przedstawiającymi sceny historyczne.  Na szczególne wspomnienie zasługuje biblioteka Lello e Irmao w centrum Porto, uznana za najpiękniejszą bibliotekę  na świecie! Mnie najbardziej podobał się spacer po Ribeira del Douro, czyli nabrzeżu rzeki Duero, gdzie znajdują się kafejki, restauracje, sklepiki a po rzece pływają łódki wypełnione turystami.

Widok na miasto z jednego z mostów

targowisko

Biblioteka Lello e Irmao

Jeden cały dzień wycieczki przeznaczyliśmy na najsmaczniejszy punkt wizyty: na degustację wina. W tym celu udaliśmy się do Vila Nova de Gaia, dzielnicy położonej na drugim brzegu rzeki i znanej z produkcji wina porto. Wycieczka po tej części składa się z degustacji wina w miejscowych winiarniach. My wybraliśmy Calem, w której skosztowaliśmy kilka rodzajów porto i dowiedzieliśmy się małe conieco na temat jego produkcji. Porto to wzmacniane wino portugalskie produkowane z winogron rosnących w dolinie rzeki Duero. Później zbiera się je i butelkuje w Vila Nova de Gaia, w jednej w piwnic winiarkich. W czasie fermentacji winogron, kiedy poziom alkoholu osiągnie ok. 7%, dodaje się spirytusu winnego w proporcji 1 do 4 i w ten sposób zatrzymuje się fermentację, a otrzymane w ten sposób wino ma 20 % alkoholu, czyli jest mocnym trunkiem. Bodega Calem produkuje 4 rodzaje porto: białe, czyli wina młode lekkie i „eleganckie”, z nutą kwiatowo-owocową. Kolejny typ to wino rosado, czyli różowe, charakteryzujące się lekkością i świeżością i eksplodującym aromatem czerwonych owoców. Przepysznym winem jest wino typu Ruby o intensywnym kolorze rubinu (stąd jego nazwa) ,mocniejszym smaku i intensywnym aromacie owocowym. Ostatnim typem wina z winiarni Calem jest porto typu Tawny, najdroższe i najstarsze, o mocnym smaku, zapachu i aromacie drewna i suszonych owoców. Ma kolor brązowo-pomarańczowy i może leżakować nawet do 40 lat!. Takie okazy kosztują już kikaset euro. Porto pije się jako aperitif przed posiłkiem (wytrawne i półsłodkie, dobrze schłodzone) lub jako dodatek do deseru, słodkie i schłodzone do ok. 18 stopni. Baaaaaaardzo polecam!

w Piwnicach winiarni Calem

Po tak wyczerpującym dniu można wybrać się na plażę lub pospać smacznie na brzegu rzeki, niedaleko winiarni, która tak nas „wymęczyła” 🙂

2 uwagi do wpisu “78. Smak porto w Oporto.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )